Halaman

Sabtu, 5 Mac 2011

Bubur nasi

Bubur nasi pon nak taruk resepi ka? Hahahaha...Kerakar arh!!!

Tapi tak kisah, nak jugak taruk resepi kat sini supaya nanti aku tak ilang ingatan cecara nak wat bubur yang sedap kayak gini!! Maklumlah....Jarang2 skali masuk dapur kannnnnnnnnnnn!! Hahahaha....

Bahan2 untuk buat bubur nasi nih:

Beras (ikut suka nak buat banyak mana)
Ayam
Daun sup
Pati ayam (kiub boleh, serbuk pun boleh)
Telur
Kicap
Lada sulah
Ikan bilis
Bawang merah

Rebus ayam dulu... Air rebusan jangan buang. Basuh beras dan masukkan ke dalam air rebusan ayam tadi. Hiris daun sup halus2, campak jek dalam beras tadi. Gitu jugak dengan serbuk pati ayam dan lada sulah. Taruk la sesuka ati koang. Ayam yang direbus tadi pon rincik2 masukkan ke dalam bubur.

Ikan bilis plak guring asing. Gitu jugak dengan bawang merah. Guring sendiri bawang tu lagi besh, harum jek!!!

Bila dah masak, hidang la. Kalau suka, goreng telur separuh masak, taruk kicap jugek. Sedap woohhhhhhhhhhh!!!

Tak caya??

Cer try! Cer try! Hikssssssssss

4 ulasan:

rosdiana berkata...

cer bawak.. cer bawak.. dtg opis.
nanti aku try la.
boley?

tipahvogue berkata...

hang makan ka buboq nasik???

dekboy berkata...

makan bubur ngan kicap ni cam pelik lak..xpenah cuba....sedap ke eh??

tipahvogue berkata...

lorrr..tak pernah ke mkn bubur dgn kicap?? ish ish ish...sedap wooh!!!!